Gegevens
Regels
Uitleg
Processen
iStandaarden.nl
Informatiemodel Wlz (iWlz 2.0.1 / 2.0.2)
Dit is het Informatiemodel voor de Wlz (Wet langdurige zorg) van Zorginstituut Nederland.
U vindt hier de specificaties van de iWlz standaard release 2.0.1. Dit betreft een minimale aanpassing op de
release iWlz 2.0.
Let op: Op 20-12-2018 is de revisierelease iWlz 2.0.2 gepubliceerd. Deze release gaat in per 1-7-2019 en heeft alleen
impact op de software van de zorgkantoren. Hiervoor is aparte releasedocumentatie beschikbaar. Alle wijzigingen zijn te
lezen in het Mutatieoverzicht iWlz 2.0.2 t.o.v. iWlz 2.0.1.
Het Informatiemodel brengt de samenhang in processen, bedrijfsregels en berichtspecificaties in kaart.
Deze elementen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: ze versterken óf beperken elkaar. Het Informatiemodel
Wet langdurge zorg geeft een integraal overzicht van het Wlz-berichtenverkeer zoals het er vanaf 1 januari 2019 uitziet.
Home
iWmo 2.3
iWlz 2.0
iJw 2.3
Wat u moet weten over
iStandaarden
Instructiefilm
Veelgestelde vragen
Casuistiek
Berichten
Metamodel
Documentatie iWlz 2.0.1:
(Ingangsdatum 1-1-2019)
Klik hier voor het overzicht
van alle beschikbare
documentatie bij de
release iWlz 2.0.1
Begrippen
Wet langdurige zorg
Documentatie iWlz 2.0.2:
(Ingangsdatum 1-7-2019)
Klik hier voor het overzicht
van alle beschikbare
documentatie bij de
release iWlz 2.0.2
Release: iWlz 2.0.1/2.0.2
Processen
Regels
Berichten
Gegevens
Constraints
Condities
Invulinstructies
Bedrijfsregels
Technische regels
Uitgangspunten
Codelijst
Datatypen
Berichtspecificatie
Beoordelen
Toeleiden
Leveren
Sturing & Control
Financiering
Berichten
De partijen die werken met iWlz
Zorgkantoor
regionaal
SVB
Zorgaanbieder
CAK
CIZ
Zorginstituut
Nederland
Zorgkantoor
bovenregionaal
Ketenpartijen tabel 1.1
Object
Documentatie
Onderdeel van proces
CAK
Het CAK stelt de eigen bijdrage voor zorg en
ondersteuning vast die de cliënt moet betalen,
en brengt deze in rekening. Om dit te kunnen
doen, ontvangt het CAK informatie over start en
einde van de zorg en start en stop pgb. Voor
Wlz zorg ontvangt het CAK deze informatie van
het zorgkantoor via het berichtenverkeer iWlz.
Voor Wmo ondersteuning ontvangt het CAK
deze informatie van de gemeente of van de
aanbieder, vooralsnog buiten het
berichtenverkeer iWmo om. Voor Jeugdhulp
wordt geen eigen bijdrage opgelegd.
Financiering
CIZ
Iemand die Wlz-zorg nodig heeft (de cliënt),
meldt zich bij het indicatieorgaan in de regio
waarin hij woont. Het CIZ vervult de functie van
indicatieorgaan. Het CIZ beoordeelt op basis
van de zorgbehoefte van de cliënt of deze in
aanmerking komt voor Wlz-zorg en controleert
tevens bij de SVB of de cliënt recht heeft op Wlz
zorg. Zo ja, dan ontvangt de cliënt een
indicatiebesluit waarin vermeld staat op welke
zorg de cliënt recht heeft. Het CIZ heeft ook de
taak na te gaan wat de voorkeuraanbieder is van
de cliënt en welke leveringsvorm zijn voorkeur
heeft (ZIN, PGB, VPT). Het CIZ kan andere
organisaties of deskundigen inschakelen bij de
indicatiestelling, maar blijft wel
eindverantwoordelijk voor (de kwaliteit van) de
indicatiebesluiten. Het CIZ stuurt het
indicatiebesluit in de vorm van een
iStandaarden bericht (IO31) naar het
zorgkantoor.
Beoordelen
Client
Iemand met behoefte aan zorg of ondersteuning
meldt zich bij één van de partijen die volgens de
wet mogen beoordelen of en welke zorg of
ondersteuning deze persoon nodig heeft. Voor
Wlz is dit het CIZ, voor Wmo en Jeugdwet kan
dit de gemeente zijn maar ook bijvoorbeeld een
medisch specialist. Op het moment dat wordt
vastgesteld dat deze persoon zorg of
ondersteuning nodig heeft, is er sprake van een
cliënt.
SVB
De Sociale Verzekeringsbank beheert de pgb
budgetten voor zorg en ondersteuning en
verzorgt alle betalingen aan zorgverleners
(volgens het zogenaamde 'trekkingsrecht'). Om
deze taak uit te kunnen voeren ontvangt de SVB
informatie van zorgkantoren en gemeenten over
vastgestelde budgetten
Zorgaanbieder
De zorgaanbieder levert de zorg en houdt
daarbij rekening met de ontvangen
zorgtoewijzing en contractafspraken met het
zorgkantoor. De zorgaanbieder meldt de start
van de zorg en de beëindiging daarvan aan het
zorgkantoor. Ook meldt de zorgaanbieder
wijzigingen in de zorglevering en wijzigingen in
de leveringsstatus aan het zorgkantoor. Een
speciale rol is weggelegd voor de
dossierhouder, de voorkeuraanbieder van de
cliënt die een indicatie heeft voor verblijf. De
dossierhouder onderhoudt het contact met de
cliënt en het zorgkantoor en is verantwoordelijk
voor het regelen van overbruggingszorg. De
dossierhouder is de schakel tussen de
aanbieder die de overbruggingszorg levert en
het zorgkantoor.
Financiering
Leveren
Toeleiden
Zorginstituut Nederland
Zorginstituut Nederland is een zelfstandige
overheidsorganisatie, die de uitvoering en
financiering van de Zorgverzekeringswet (Zvw)
en Wet langdurige zorg (Wlz) coördineert.
Taken van het Zorginstituut zijn onder andere
risicoverevening, zorg voor bijzondere groepen
en pakketbeheer.
In opdracht van het Ministerie van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) is
het Zorginstituut verantwoordelijk voor het
tactisch beheer van iWlz. Ook let het
Zorginstituut erop dat de uitvoering van de Wlz
doelmatig verloopt. Tenslotte stelt het
Zorginstituut elk kwartaal de landelijke
rapportage samen, die onder andere laat zien
hoe de wachtlijsten zich ontwikkelen.
In opdracht van de VNG verzorgt Zorginstituut
Nederland het beheer van iWmo en iJw.
Zorginstituut Nederland is in die rol
verantwoordelijk voor het beheer van de
afspraken waarop deze informatiestandaarden
zijn gebaseerd: de berichten, de codetabellen
en alle overige afspraken en regels. Vanuit deze
rol biedt Zorginstituut Nederland
ondersteunende middelen aan.
Sturing & Control
Zorgkantoor
bovenregionaal
Zie Zorgkantoor regionaal
Bovenregionaal
Zorgkantoor regionaal
Elk zorgkantoor heeft een eigen regio als
werkgebied. In die regio voert het zorgkantoor
de regie over de uitvoering van de Wlz. Een
belangrijke taak is het toewijzen van zorg.
Daarvoor maakt het zorgkantoor
contractafspraken met zorgaanbieders en ziet
erop toe dat een cliënt met een geldig
indicatiebesluit op een efficiënte manier
passende zorg krijgt (zorglevering). Het
zorgkantoor kan met de zorgaanbieders
afspreken hoe deze de zorgtoewijzing uitvoeren,
maar blijft daar wel in alle gevallen
eindverantwoordelijk voor. Het zorgkantoor is
het informatieknooppunt in de regio en zorgt
ervoor dat de keten goed functioneert. Het
bewaakt de doorlooptijden van het
berichtenverkeer en de kwaliteit van de
informatie die de ketenpartners uitwisselen. Ten
slotte stelt het zorgkantoor met behulp van de
iWlz de regionale wachtlijst samen en levert het
zorgkantoor periodiek gegevens aan voor de
landelijke wachtlijstrapportage.
Beoordelen
Bovenregionaal
Financiering
Leveren
Sturing & Control
Toeleiden
Tabel
Overzicht ketenpartijen Wlz
Versie informatiemodel: 2.1
Publicatiedatum: 21-05-2019
iPgb 2.0
iEb 1.0