Gegevens Regels Uitleg Processen iStandaarden.nl Informatiemodel Wlz (iWlz 2.0.1 / 2.0.2) Dit is het Informatiemodel voor de Wlz (Wet langdurige zorg) van Zorginstituut Nederland. U vindt hier de specificaties van de iWlz standaard release 2.0.1. Dit betreft een minimale aanpassing op de release iWlz 2.0. Let op: Op 20-12-2018 is de revisierelease iWlz 2.0.2 gepubliceerd. Deze release gaat in per 1-7-2019 en heeft alleen impact op de software van de zorgkantoren. Hiervoor is aparte releasedocumentatie beschikbaar. Alle wijzigingen zijn te lezen in het Mutatieoverzicht iWlz 2.0.2 t.o.v. iWlz 2.0.1. Het Informatiemodel brengt de samenhang in processen, bedrijfsregels en berichtspecificaties in kaart. Deze elementen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: ze versterken óf beperken elkaar. Het Informatiemodel Wet langdurge zorg geeft een integraal overzicht van het Wlz-berichtenverkeer zoals het er vanaf 1 januari 2019 uitziet. Home iWmo 2.3 iWlz 2.0 iJw 2.3 Wat u moet weten over iStandaarden Instructiefilm Veelgestelde vragen Casuistiek Berichten Metamodel Documentatie iWlz 2.0.1: (Ingangsdatum 1-1-2019) Klik hier voor het overzicht van alle beschikbare documentatie bij de release iWlz 2.0.1 Begrippen Wet langdurige zorg Documentatie iWlz 2.0.2: (Ingangsdatum 1-7-2019) Klik hier voor het overzicht van alle beschikbare documentatie bij de release iWlz 2.0.2 Release: iWlz 2.0.1/2.0.2 Processen Regels Berichten Gegevens Constraints Condities Invulinstructies Bedrijfsregels Technische regels Uitgangspunten Codelijst Datatypen Berichtspecificatie Beoordelen Toeleiden Leveren Sturing & Control Financiering Berichten De partijen die werken met iWlz Zorgkantoor regionaal SVB Zorgaanbieder CAK CIZ Zorginstituut Nederland Zorgkantoor bovenregionaal Ketenpartijen tabel 1.1 Object Documentatie Onderdeel van proces CAK Het CAK stelt de eigen bijdrage voor zorg en ondersteuning vast die de cliënt moet betalen, en brengt deze in rekening. Om dit te kunnen doen, ontvangt het CAK informatie over start en einde van de zorg en start en stop pgb. Voor Wlz zorg ontvangt het CAK deze informatie van het zorgkantoor via het berichtenverkeer iWlz. Voor Wmo ondersteuning ontvangt het CAK deze informatie van de gemeente of van de aanbieder, vooralsnog buiten het berichtenverkeer iWmo om. Voor Jeugdhulp wordt geen eigen bijdrage opgelegd. Financiering CIZ Iemand die Wlz-zorg nodig heeft (de cliënt), meldt zich bij het indicatieorgaan in de regio waarin hij woont. Het CIZ vervult de functie van indicatieorgaan. Het CIZ beoordeelt op basis van de zorgbehoefte van de cliënt of deze in aanmerking komt voor Wlz-zorg en controleert tevens bij de SVB of de cliënt recht heeft op Wlz zorg. Zo ja, dan ontvangt de cliënt een indicatiebesluit waarin vermeld staat op welke zorg de cliënt recht heeft. Het CIZ heeft ook de taak na te gaan wat de voorkeuraanbieder is van de cliënt en welke leveringsvorm zijn voorkeur heeft (ZIN, PGB, VPT). Het CIZ kan andere organisaties of deskundigen inschakelen bij de indicatiestelling, maar blijft wel eindverantwoordelijk voor (de kwaliteit van) de indicatiebesluiten. Het CIZ stuurt het indicatiebesluit in de vorm van een iStandaarden bericht (IO31) naar het zorgkantoor. Beoordelen Client Iemand met behoefte aan zorg of ondersteuning meldt zich bij één van de partijen die volgens de wet mogen beoordelen of en welke zorg of ondersteuning deze persoon nodig heeft. Voor Wlz is dit het CIZ, voor Wmo en Jeugdwet kan dit de gemeente zijn maar ook bijvoorbeeld een medisch specialist. Op het moment dat wordt vastgesteld dat deze persoon zorg of ondersteuning nodig heeft, is er sprake van een cliënt. SVB De Sociale Verzekeringsbank beheert de pgb budgetten voor zorg en ondersteuning en verzorgt alle betalingen aan zorgverleners (volgens het zogenaamde 'trekkingsrecht'). Om deze taak uit te kunnen voeren ontvangt de SVB informatie van zorgkantoren en gemeenten over vastgestelde budgetten Zorgaanbieder De zorgaanbieder levert de zorg en houdt daarbij rekening met de ontvangen zorgtoewijzing en contractafspraken met het zorgkantoor. De zorgaanbieder meldt de start van de zorg en de beëindiging daarvan aan het zorgkantoor. Ook meldt de zorgaanbieder wijzigingen in de zorglevering en wijzigingen in de leveringsstatus aan het zorgkantoor. Een speciale rol is weggelegd voor de dossierhouder, de voorkeuraanbieder van de cliënt die een indicatie heeft voor verblijf. De dossierhouder onderhoudt het contact met de cliënt en het zorgkantoor en is verantwoordelijk voor het regelen van overbruggingszorg. De dossierhouder is de schakel tussen de aanbieder die de overbruggingszorg levert en het zorgkantoor. Financiering Leveren Toeleiden Zorginstituut Nederland Zorginstituut Nederland is een zelfstandige overheidsorganisatie, die de uitvoering en financiering van de Zorgverzekeringswet (Zvw) en Wet langdurige zorg (Wlz) coördineert. Taken van het Zorginstituut zijn onder andere risicoverevening, zorg voor bijzondere groepen en pakketbeheer. In opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) is het Zorginstituut verantwoordelijk voor het tactisch beheer van iWlz. Ook let het Zorginstituut erop dat de uitvoering van de Wlz doelmatig verloopt. Tenslotte stelt het Zorginstituut elk kwartaal de landelijke rapportage samen, die onder andere laat zien hoe de wachtlijsten zich ontwikkelen. In opdracht van de VNG verzorgt Zorginstituut Nederland het beheer van iWmo en iJw. Zorginstituut Nederland is in die rol verantwoordelijk voor het beheer van de afspraken waarop deze informatiestandaarden zijn gebaseerd: de berichten, de codetabellen en alle overige afspraken en regels. Vanuit deze rol biedt Zorginstituut Nederland ondersteunende middelen aan. Sturing & Control Zorgkantoor bovenregionaal Zie Zorgkantoor regionaal Bovenregionaal Zorgkantoor regionaal Elk zorgkantoor heeft een eigen regio als werkgebied. In die regio voert het zorgkantoor de regie over de uitvoering van de Wlz. Een belangrijke taak is het toewijzen van zorg. Daarvoor maakt het zorgkantoor contractafspraken met zorgaanbieders en ziet erop toe dat een cliënt met een geldig indicatiebesluit op een efficiënte manier passende zorg krijgt (zorglevering). Het zorgkantoor kan met de zorgaanbieders afspreken hoe deze de zorgtoewijzing uitvoeren, maar blijft daar wel in alle gevallen eindverantwoordelijk voor. Het zorgkantoor is het informatieknooppunt in de regio en zorgt ervoor dat de keten goed functioneert. Het bewaakt de doorlooptijden van het berichtenverkeer en de kwaliteit van de informatie die de ketenpartners uitwisselen. Ten slotte stelt het zorgkantoor met behulp van de iWlz de regionale wachtlijst samen en levert het zorgkantoor periodiek gegevens aan voor de landelijke wachtlijstrapportage. Beoordelen Bovenregionaal Financiering Leveren Sturing & Control Toeleiden Tabel Overzicht ketenpartijen Wlz Versie informatiemodel: 2.1 Publicatiedatum: 21-05-2019 iPgb 2.0 iEb 1.0