Overzicht Informatiemodellen Gegevens Regels Uitleg Processen Notificaties iStandaarden.nl Informatiemodel Wlz Netwerkmodel Dit is het Informatiemodel voor de Wlz (Wet langdurige zorg) van Zorginstituut Nederland. Het volledige Informatiemodel Wet langdurige zorg bestaat vanaf 1 januari 2023 uit twee onderdelen. Een informatiemodel voor het estafettemodel, waarin communicatie verloopt via berichten en een informatiemodel voor het netwerkmodel, waarin de communicatie verloopt via registers. U vindt hier de specificaties voor het Netwerkmodel van de onderdelen die tot nu toe zijn uitgewerkt. Dit zijn het Indicatieregister en het Bemiddelingsregister. Dit onderdeel van het Informatiemodel brengt de samenhang in processen, regels en registerspecificaties in kaart. Deze elementen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: ze versterken óf beperken elkaar. iWlz is onderdeel van de familie van iStandaarden die beheerd wordt door Zorginstituut Nederland. Door een integrale aanpak van de doorontwikkeling van de iStandaarden bewaakt het Zorginstituut de onderlinge consistentie van de standaarden. iWlz Netwerkmodel Wat u moet weten over iStandaarden Uitleg Informatiemodel Veelgestelde vragen Registers Metamodel Processen Regels Registers Gegevens Uitgangspunten Sturing & Controle Beoordelen Leveren Toeleiden Indicatieregister Bemiddelingsregister Regels per register Gegevens per register Dossier overdracht De partijen die werken met iWlz Verantwoordelijk (regionaal) zorgkantoor SVB Zorgaanbieder CAK CIZ Zorginstituut Nederland Uitvoerend (bovenregionaal) zorgkantoor Object Documentatie Onderdeel van proces CAK Het CAK stelt de eigen bijdrage voor zorg en ondersteuning vast die de client moet betalen, en brengt deze in rekening. Om dit te kunnen doen, ontvangt het CAK informatie over start en einde van de zorg en start en stop pgb. Voor Wlz zorg ontvangt het CAK deze informatie van het zorgkantoor via het berichtenverkeer iWlz. Voor Wmo ondersteuning ontvangt het CAK deze informatie van de gemeente via het berichtenverkeer iEb. Voor Jeugdhulp wordt geen eigen bijdrage opgelegd. Financiering CIZ Iemand die Wlz-zorg nodig heeft (de client), meldt zich bij het indicatieorgaan in de regio waarin hij woont. Het CIZ vervult de functie van indicatieorgaan. Het CIZ beoordeelt op basis van de zorgbehoefte van de client of deze in aanmerking komt voor Wlz-zorg en controleert tevens bij de SVB of de client recht heeft op Wlz zorg. Zo ja, dan ontvangt de client een indicatiebesluit waarin vermeld staat op welke zorg de client recht heeft. Het CIZ heeft ook de taak na te gaan wat de voorkeuraanbieder is van de client en welke leveringsvorm zijn voorkeur heeft (ZIN, PGB, VPT). Het CIZ kan andere organisaties of deskundigen inschakelen bij de indicatiestelling, maar blijft wel eindverantwoordelijk voor (de kwaliteit van) de indicatiebesluiten. Het CIZ registeert het indicatiebesluit in het Indicatieregister. Partijen, zoals het zorgkantoor, kunnen het indicatiebesluit daarna in het register raadplegen mits zij de juiste toestemming hebben. Beoordelen Client Iemand met behoefte aan zorg of ondersteuning meldt zich bij één van de partijen die volgens de wet mogen beoordelen of en welke zorg of ondersteuning deze persoon nodig heeft. Voor Wlz is dit het CIZ, voor Wmo en Jeugdwet kan dit de gemeente zijn maar ook bijvoorbeeld een medisch specialist. Op het moment dat wordt vastgesteld dat deze persoon zorg of ondersteuning nodig heeft, is er sprake van een client. SVB De Sociale Verzekeringsbank beheert de pgb budgetten voor zorg en ondersteuning en verzorgt alle betalingen aan zorgverleners (volgens het zogenaamde 'trekkingsrecht'). Om deze taak uit te kunnen voeren ontvangt de SVB informatie van zorgkantoren en gemeenten over vastgestelde budgetten. Uitvoerend (bovenregionaal) zorgkantoor Zie Zorgkantoor regionaal Bovenregionaal Verantwoordelijk (regionaal) zorgkantoor Elk zorgkantoor heeft een eigen regio als werkgebied. In die regio voert het zorgkantoor de regie over de uitvoering van de Wlz. Een belangrijke taak is het toewijzen van zorg. Daarvoor maakt het zorgkantoor contractafspraken met zorgaanbieders en ziet erop toe dat een client met een geldig indicatiebesluit op een efficiente manier passende zorg krijgt (zorglevering). Het zorgkantoor kan met de zorgaanbieders afspreken hoe deze de zorgtoewijzing uitvoeren, maar blijft daar wel in alle gevallen eindverantwoordelijk voor. Het zorgkantoor is het informatieknooppunt in de regio en zorgt ervoor dat de keten goed functioneert. Het bewaakt de doorlooptijden van het berichtenverkeer en de kwaliteit van de informatie die de ketenpartners uitwisselen. Ten slotte stelt het zorgkantoor met behulp van de iWlz de regionale wachtlijst samen en levert het zorgkantoor periodiek gegevens aan voor de landelijke wachtlijstrapportage. Toeleiden Zorgaanbieder De zorgaanbieder levert de zorg en houdt daarbij rekening met de ontvangen zorgtoewijzing en contractafspraken met het zorgkantoor. De zorgaanbieder meldt de start van de zorg en de beeindiging daarvan aan het zorgkantoor. Ook meldt de zorgaanbieder wijzigingen in de zorglevering en wijzigingen in de leveringsstatus aan het zorgkantoor. Een speciale rol is weggelegd voor de dossierhouder, de voorkeuraanbieder van de client die een indicatie heeft voor verblijf. De dossierhouder onderhoudt het contact met de client en het zorgkantoor en is verantwoordelijk voor het regelen van overbruggingszorg. De dossierhouder is de schakel tussen de aanbieder die de overbruggingszorg levert en het zorgkantoor. Leveren Zorginstituut Nederland Zorginstituut Nederland is een zelfstandige overheidsorganisatie, die de uitvoering en financiering van de Zorgverzekeringswet (Zvw) en Wet langdurige zorg (Wlz) coordineert. Taken van het Zorginstituut zijn onder andere risicoverevening, zorg voor bijzondere groepen en pakketbeheer. In opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) is het Zorginstituut verantwoordelijk voor het beheer van de iStandaarden, waaronder iWlz, iJw en iWmo. Ook let het Zorginstituut erop dat de uitvoering van de Wlz doelmatig verloopt. Tenslotte stelt het Zorginstituut elk kwartaal de landelijke rapportage samen, die onder andere laat zien hoe de wachtlijsten in de Wlz zich ontwikkelen. Sturing & Control Tabelgrafiek Overzicht ketenpartijen Wlz Versie informatiemodel:1.4 Publicatiedatum: 02-12-2024 iWlz Netwerkmodel Begrippen Wet langdurige zorg iWlz Bemiddelingsregister 1 Status: definitief Publicatiedatum: 02-12-2024 Documentatie bij iWlz Bemiddelingsregister 1 iWlz Indicatieregister 2 Status: definitief Publicatiedatum: 02-12-2024 Documentatie bij iWlz Indicatieregister 2