Overzicht Informatiemodellen Gegevens Regels Uitleg Processen iStandaarden.nl Informatiemodel Wlz (iWlz 2.4) Dit is het Informatiemodel voor de Wlz (Wet langdurige zorg) van Zorginstituut Nederland. U vindt hier de specificaties van de iWlz standaard release 2.4. Het Informatiemodel brengt de samenhang in processen, bedrijfsregels en berichtspecificaties in kaart. Deze elementen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: ze versterken óf beperken elkaar. Het Informatiemodel Wet langdurige zorg geeft een integraal overzicht van het Wlz-berichtenverkeer zoals het er vanaf 1 januari 2023 uitziet. iWlz is onderdeel van de familie van iStandaarden die beheerd wordt door Zorginstituut Nederland. Door een integrale aanpak van de doorontwikkeling van de iStandaarden bewaakt het Zorginstituut de onderlinge consistentie van de standaarden. iWlz 2.4 Estafettemodel Wat u moet weten over iStandaarden Uitleg Informatiemodel Veelgestelde vragen Casuistiek Berichten Metamodel Documentatie iWlz 2.4: Klik hier voor het overzicht van alle beschikbare documentatie bij de release iWlz 2.4.3 Begrippen Wet langdurige zorg Regels Berichten Gegevens Constraints Condities Invulinstructies Bedrijfsregels Technische regels Uitgangspunten Codelijst Datatypen Berichten Aanleveren wachtlijst Declareren Dossier overdragen Eigen bijdrage Leveren Toeleiden Beoordelen De partijen die werken met iWlz Zorgkantoor regionaal SVB Zorgaanbieder CAK CIZ Zorginstituut Nederland Zorgkantoor bovenregionaal Object Documentatie Onderdeel van proces CAK Het CAK stelt de eigen bijdrage voor zorg en ondersteuning vast die de client moet betalen, en brengt deze in rekening. Om dit te kunnen doen, ontvangt het CAK informatie over start en einde van de zorg en start en stop pgb. Voor Wlz zorg ontvangt het CAK deze informatie van het zorgkantoor via het berichtenverkeer iWlz. Voor Wmo ondersteuning ontvangt het CAK deze informatie van de gemeente via het berichtenverkeer iEb. Voor Jeugdhulp wordt geen eigen bijdrage opgelegd. CIZ Iemand die Wlz-zorg nodig heeft (de client), meldt zich bij het indicatieorgaan in de regio waarin hij woont. Het CIZ vervult de functie van indicatieorgaan. Het CIZ beoordeelt op basis van de zorgbehoefte van de client of deze in aanmerking komt voor Wlz-zorg en controleert tevens bij de SVB of de client recht heeft op Wlz zorg. Zo ja, dan ontvangt de client een indicatiebesluit waarin vermeld staat op welke zorg de client recht heeft. Het CIZ heeft ook de taak na te gaan wat de voorkeuraanbieder is van de client en waar en in welke vorm de client de zorg wil ontvangen. Het CIZ kan andere organisaties of deskundigen inschakelen bij de indicatiestelling, maar blijft wel eindverantwoordelijk voor (de kwaliteit van) de indicatiebesluiten. Het CIZ registreert het indicatiebesluit in het Indicatieregister. Client Iemand met behoefte aan zorg of ondersteuning meldt zich bij één van de partijen die volgens de wet mogen beoordelen of en welke zorg of ondersteuning deze persoon nodig heeft. Voor Wlz is dit het CIZ, voor Wmo en Jeugdwet kan dit de gemeente zijn maar ook bijvoorbeeld een medisch specialist. Op het moment dat wordt vastgesteld dat deze persoon zorg of ondersteuning nodig heeft, is er sprake van een client. SVB De Sociale Verzekeringsbank beheert de pgb budgetten voor zorg en ondersteuning en verzorgt alle betalingen aan zorgverleners (volgens het zogenaamde 'trekkingsrecht'). Om deze taak uit te kunnen voeren ontvangt de SVB informatie van zorgkantoren en gemeenten over vastgestelde budgetten. Zorgaanbieder De zorgaanbieder levert de zorg en houdt daarbij rekening met de ontvangen zorgtoewijzing en contractafspraken met het zorgkantoor. De zorgaanbieder meldt de start van de zorg en de beeindiging daarvan aan het zorgkantoor. Ook meldt de zorgaanbieder wijzigingen in de zorglevering en wijzigingen in de leveringsstatus aan het zorgkantoor. Een speciale rol is weggelegd voor de dossierhouder, de voorkeuraanbieder van de client die een indicatie heeft voor verblijf. De dossierhouder onderhoudt het contact met de client en het zorgkantoor en is verantwoordelijk voor het regelen van overbruggingszorg. De dossierhouder is de schakel tussen de aanbieder die de overbruggingszorg levert en het zorgkantoor. Zorginstituut Nederland Zorginstituut Nederland is een zelfstandige overheidsorganisatie, die de uitvoering en financiering van de Zorgverzekeringswet (Zvw) en Wet langdurige zorg (Wlz) coordineert. Taken van het Zorginstituut zijn onder andere risicoverevening, zorg voor bijzondere groepen en pakketbeheer. In opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) is het Zorginstituut verantwoordelijk voor het beheer van de iStandaarden, waaronder iWlz, iJw en iWmo. Ook let het Zorginstituut erop dat de uitvoering van de Wlz doelmatig verloopt. Tenslotte stelt het Zorginstituut elk kwartaal de landelijke rapportage samen, die onder andere laat zien hoe de wachtlijsten in de Wlz zich ontwikkelen. Zorgkantoor bovenregionaal Zie Zorgkantoor regionaal Bovenregionaal Zorgkantoor regionaal Elk zorgkantoor heeft een eigen regio als werkgebied. In die regio voert het zorgkantoor de regie over de uitvoering van de Wlz. Een belangrijke taak is het toewijzen van zorg. Daarvoor maakt het zorgkantoor contractafspraken met zorgaanbieders en ziet erop toe dat een client met een geldig indicatiebesluit op een efficiente manier passende zorg krijgt (zorglevering). Het zorgkantoor kan met de zorgaanbieders afspreken hoe deze de zorgtoewijzing uitvoeren, maar blijft daar wel in alle gevallen eindverantwoordelijk voor. Het zorgkantoor is het informatieknooppunt in de regio en zorgt ervoor dat de keten goed functioneert. Het bewaakt de doorlooptijden van het berichtenverkeer en de kwaliteit van de informatie die de ketenpartners uitwisselen. Ten slotte stelt het zorgkantoor met behulp van de iWlz de regionale wachtlijst samen en levert het zorgkantoor periodiek gegevens aan voor de landelijke wachtlijstrapportage. Bovenregionaal Ketenpartijen tabel 1.1 Overzicht ketenpartijen Wlz Versie informatiemodel:1.3 Publicatiedatum: 20-06-2024 Release: iWlz 2.4.3