Overzicht Informatiemodellen Uitleg Processen Gegevens Casuistiek Berichten Regels Begrippen Wet Wmo 2015 Handreiking uitvoeringsvarianten Documentatie: Klik hier voor het overzicht van alle beschikbare documentatie bij de release iWmo 3.1 (zoals XSD's, codelijsten, regelrapport, bevindingen, mutatieoverzicht etc.). iStandaarden.nl iWmo 3.1 iJw 3.1 Metamodel De partijen die werken met iWmo CAK Gemeente Aanbieder SVB Informatiemodel Wmo (iWmo 3.1) Dit is het Informatiemodel voor de Wet maatschappelijke ondersteuning van Zorginstituut Nederland. U vindt hier de specificaties van de iWmo standaard release 3.1. Deze release is de opvolger van iWmo 3.0. Het Informatiemodel brengt de samenhang in processen, bedrijfsregels en berichtspecificaties in kaart. Deze elementen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: ze versterken óf beperken elkaar. Het Informatiemodel Wmo geeft een integraal overzicht van het Wmo-berichtenverkeer. Het uitgangspunt hierbij is dat gemeenten beleids- vrijheid hebben in de uitvoering van de Wmo. Het informatiemodel ondersteunt de verschillende uitvoeringsvarianten, die de relatie leggen tussen de inkoop en uitvoering enerzijds en het gebruik van ketenstandaarden anderzijds. iWmo is onderdeel van de familie van iStandaarden die beheerd wordt door Zorginstituut Nederland. Door een integrale aanpak van de doorontwikkeling van de iStandaarden bewaakt het Zorginstituut de onderlinge consistentie van de standaarden. Gegevens Berichten Regels Processen Uitgangspunten Bedrijfsregels Technische regels Invulinstructies Codelijst Datatypen Constraints Condities Berichten Beoordelen Toeleiden Leveren Declareren Wat u moet weten over iStandaarden Instructiefilm Veelgestelde vragen Object Documentatie Onderdeel van proces Aanbieder De aanbieder levert Wmo- ondersteuning of Jeugdhulp aan de client en houdt daarbij rekening met de ontvangen toewijzing en contractafspraken met de gemeente. Afhankelijk van de afspraken met de gemeente kan de aanbieder de start van de ondersteuning en de beeindiging daarvan melden aan de gemeente. Beoordelen Financiering Leveren Toeleiden CAK Het CAK stelt de eigen bijdrage voor zorg en ondersteuning vast die de client moet betalen, en brengt deze in rekening. Om dit te kunnen doen, ontvangt het CAK informatie over start en einde van de zorg en start en stop pgb. Voor Wlz zorg ontvangt het CAK deze informatie van het zorgkantoor via het berichtenverkeer iWlz. Voor Wmo ondersteuning ontvangt het CAK deze informatie van de gemeente via het berichtenverkeer iEb. Voor Jeugdhulp wordt geen eigen bijdrage opgelegd. Client Iemand met behoefte aan zorg of ondersteuning meldt zich bij één van de partijen die volgens de wet mogen beoordelen of en welke zorg of ondersteuning deze persoon nodig heeft. Voor Wlz is dit het CIZ, voor Wmo en Jeugdwet kan dit de gemeente zijn maar ook bijvoorbeeld een medisch specialist. Op het moment dat wordt vastgesteld dat deze persoon zorg of ondersteuning nodig heeft, is er sprake van een client. Gemeente De gemeente is volgens de WMO 2015 verantwoordelijk voor de ondersteuning van mensen die niet op eigen kracht zelfredzaam zijn. De gemeente zorgt ervoor dat burgers die ondersteuning aanvragen beoordeeld worden en worden toegeleid naar een Wmo aanbieder die de juiste ondersteuning kan leveren. Volgens de Jeugdwet is de gemeente verantwoordelijk voor alle vormen van jeugdhulp (inclusief specialistische hulp zoals jeugd-ggz, jeugd-vb, gesloten jeugdhulp, en het onderdeel 'preventie' van de jeugdgezondheidszorg). Ook is de gemeente binnen het jeugdstelsel verantwoordelijk voor de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering. Beoordelen Financiering Leveren Toeleiden SVB De Sociale Verzekeringsbank beheert de pgb budgetten voor zorg en ondersteuning en verzorgt alle betalingen aan zorgverleners (volgens het zogenaamde 'trekkingsrecht'). Om deze taak uit te kunnen voeren ontvangt de SVB informatie van zorgkantoren en gemeenten over vastgestelde budgetten. Zorginstituut Nederland Zorginstituut Nederland is een zelfstandige overheidsorganisatie, die de uitvoering en financiering van de Zorgverzekeringswet (Zvw) en Wet langdurige zorg (Wlz) coordineert. Taken van het Zorginstituut zijn onder andere risicoverevening, zorg voor bijzondere groepen en pakketbeheer. In opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) is het Zorginstituut verantwoordelijk voor het beheer van de iStandaarden, waaronder iWlz, iJw en iWmo. Ook let het Zorginstituut erop dat de uitvoering van de Wlz doelmatig verloopt. Tenslotte stelt het Zorginstituut elk kwartaal de landelijke rapportage samen, die onder andere laat zien hoe de wachtlijsten in de Wlz zich ontwikkelen. Ketenpartijen tabel 1.1 Overzicht ketenpartijen Wmo Release: iWmo 3.1.1 Versie informatiemodel: 1.1 Publicatiedatum: 21-12-2021