Overzicht
Informatiemodellen
Gegevens
Regels
Uitleg
Processen
Notificaties
iStandaarden.nl
Informatiemodel Wlz Netwerkmodel
Dit is het Informatiemodel voor de Wlz (Wet langdurige zorg) van Zorginstituut Nederland.
Het volledige Informatiemodel Wet langdurige zorg bestaat vanaf 1 januari 2023 uit twee onderdelen. Een
informatiemodel voor het estafettemodel, waarin communicatie verloopt via berichten en een informatiemodel voor het
netwerkmodel, waarin de communicatie verloopt via registers.
U vindt hier de specificaties voor het Netwerkmodel van de onderdelen die tot nu toe zijn uitgewerkt. Dit zijn het
Indicatieregister en het Bemiddelingsregister.
Dit onderdeel van het Informatiemodel brengt de samenhang in processen, regels en registerspecificaties in kaart.
Deze elementen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: ze versterken óf beperken elkaar.
iWlz is onderdeel van de familie van iStandaarden die beheerd wordt door Zorginstituut Nederland. Door een integrale
aanpak van de doorontwikkeling van de iStandaarden bewaakt het Zorginstituut de onderlinge consistentie van de
standaarden.
iWlz
Netwerkmodel
Wat u moet weten over
iStandaarden
Uitleg Informatiemodel
Veelgestelde vragen
Registers
Metamodel
Processen
Regels
Registers
Gegevens
Uitgangspunten
Sturing & Controle
Beoordelen
Leveren
Toeleiden
Indicatieregister
Bemiddelingsregister
Regels per register
Gegevens per register
Dossier overdracht
De partijen die werken met iWlz
Verantwoordelijk
(regionaal)
zorgkantoor
SVB
Zorgaanbieder
CAK
CIZ
Zorginstituut
Nederland
Uitvoerend
(bovenregionaal)
zorgkantoor
Object
Documentatie
Onderdeel van proces
CAK
Het CAK stelt de eigen bijdrage voor zorg
en ondersteuning vast die de client moet
betalen, en brengt deze in rekening. Om
dit te kunnen doen, ontvangt het CAK
informatie over start en einde van de zorg
en start en stop pgb. Voor Wlz zorg
ontvangt het CAK deze informatie van
het zorgkantoor via het berichtenverkeer
iWlz. Voor Wmo ondersteuning ontvangt
het CAK deze informatie van de
gemeente via het berichtenverkeer iEb.
Voor Jeugdhulp wordt geen eigen
bijdrage opgelegd.
Financiering
CIZ
Iemand die Wlz-zorg nodig heeft (de
client), meldt zich bij het indicatieorgaan
in de regio waarin hij woont. Het CIZ
vervult de functie van indicatieorgaan.
Het CIZ beoordeelt op basis van de
zorgbehoefte van de client of deze in
aanmerking komt voor Wlz-zorg en
controleert tevens bij de SVB of de client
recht heeft op Wlz zorg. Zo ja, dan
ontvangt de client een indicatiebesluit
waarin vermeld staat op welke zorg de
client recht heeft. Het CIZ heeft ook de
taak na te gaan wat de
voorkeuraanbieder is van de client en
welke leveringsvorm zijn voorkeur heeft
(ZIN, PGB, VPT). Het CIZ kan andere
organisaties of deskundigen inschakelen
bij de indicatiestelling, maar blijft wel
eindverantwoordelijk voor (de kwaliteit
van) de indicatiebesluiten. Het CIZ
registeert het indicatiebesluit in het
Indicatieregister. Partijen, zoals het
zorgkantoor, kunnen het indicatiebesluit
daarna in het register raadplegen mits zij
de juiste toestemming hebben.
Beoordelen
Client
Iemand met behoefte aan zorg of
ondersteuning meldt zich bij één van de
partijen die volgens de wet mogen
beoordelen of en welke zorg of
ondersteuning deze persoon nodig heeft.
Voor Wlz is dit het CIZ, voor Wmo en
Jeugdwet kan dit de gemeente zijn maar
ook bijvoorbeeld een medisch specialist.
Op het moment dat wordt vastgesteld dat
deze persoon zorg of ondersteuning
nodig heeft, is er sprake van een client.
SVB
De Sociale Verzekeringsbank beheert de
pgb budgetten voor zorg en
ondersteuning en verzorgt alle betalingen
aan zorgverleners (volgens het
zogenaamde 'trekkingsrecht'). Om deze
taak uit te kunnen voeren ontvangt de
SVB informatie van zorgkantoren en
gemeenten over vastgestelde budgetten.
Uitvoerend
(bovenregionaal)
zorgkantoor
Zie Zorgkantoor regionaal
Bovenregionaal
Verantwoordelijk
(regionaal) zorgkantoor
Elk zorgkantoor heeft een eigen regio als
werkgebied. In die regio voert het
zorgkantoor de regie over de uitvoering
van de Wlz. Een belangrijke taak is het
toewijzen van zorg. Daarvoor maakt het
zorgkantoor contractafspraken met
zorgaanbieders en ziet erop toe dat een
client met een geldig indicatiebesluit op
een efficiente manier passende zorg
krijgt (zorglevering). Het zorgkantoor kan
met de zorgaanbieders afspreken hoe
deze de zorgtoewijzing uitvoeren, maar
blijft daar wel in alle gevallen
eindverantwoordelijk voor. Het
zorgkantoor is het informatieknooppunt in
de regio en zorgt ervoor dat de keten
goed functioneert. Het bewaakt de
doorlooptijden van het berichtenverkeer
en de kwaliteit van de informatie die de
ketenpartners uitwisselen. Ten slotte stelt
het zorgkantoor met behulp van de iWlz
de regionale wachtlijst samen en levert
het zorgkantoor periodiek gegevens aan
voor de landelijke wachtlijstrapportage.
Toeleiden
Zorgaanbieder
De zorgaanbieder levert de zorg en houdt
daarbij rekening met de ontvangen
zorgtoewijzing en contractafspraken met
het zorgkantoor. De zorgaanbieder meldt
de start van de zorg en de beeindiging
daarvan aan het zorgkantoor. Ook meldt
de zorgaanbieder wijzigingen in de
zorglevering en wijzigingen in de
leveringsstatus aan het zorgkantoor. Een
speciale rol is weggelegd voor de
dossierhouder, de voorkeuraanbieder van
de client die een indicatie heeft voor
verblijf. De dossierhouder onderhoudt het
contact met de client en het zorgkantoor
en is verantwoordelijk voor het regelen
van overbruggingszorg. De
dossierhouder is de schakel tussen de
aanbieder die de overbruggingszorg
levert en het zorgkantoor.
Leveren
Zorginstituut
Nederland
Zorginstituut Nederland is een
zelfstandige overheidsorganisatie, die de
uitvoering en financiering van de
Zorgverzekeringswet (Zvw) en Wet
langdurige zorg (Wlz) coordineert. Taken
van het Zorginstituut zijn onder andere
risicoverevening, zorg voor bijzondere
groepen en pakketbeheer.
In opdracht van het Ministerie van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport
(VWS) is het Zorginstituut
verantwoordelijk voor het beheer van de
iStandaarden, waaronder iWlz, iJw en
iWmo. Ook let het Zorginstituut erop dat
de uitvoering van de Wlz doelmatig
verloopt. Tenslotte stelt het Zorginstituut
elk kwartaal de landelijke rapportage
samen, die onder andere laat zien hoe de
wachtlijsten in de Wlz zich ontwikkelen.
Sturing & Control
Tabelgrafiek
Overzicht ketenpartijen Wlz
Versie informatiemodel:1.4
Publicatiedatum: 02-12-2024
iWlz Netwerkmodel
Begrippen
Wet langdurige zorg
iWlz
Bemiddelingsregister 1
Status: definitief
Publicatiedatum: 02-12-2024
Documentatie bij iWlz
Bemiddelingsregister 1
iWlz Indicatieregister 2
Status: definitief
Publicatiedatum: 02-12-2024
Documentatie bij iWlz
Indicatieregister 2