Overzicht
Informatiemodellen
Gegevens
Regels
Uitleg
Processen
iStandaarden.nl
Informatiemodel Wlz (iWlz 2.4)
Dit is het Informatiemodel voor de Wlz (Wet langdurige zorg) van Zorginstituut Nederland.
U vindt hier de specificaties van de iWlz standaard release 2.4.
Het Informatiemodel brengt de samenhang in processen, bedrijfsregels en berichtspecificaties in kaart.
Deze elementen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: ze versterken óf beperken elkaar. Het Informatiemodel Wet
langdurige zorg geeft een integraal overzicht van het Wlz-berichtenverkeer zoals het er vanaf 1 januari 2023 uitziet.
iWlz is onderdeel van de familie van iStandaarden die beheerd wordt door Zorginstituut Nederland. Door een integrale
aanpak van de doorontwikkeling van de iStandaarden bewaakt het Zorginstituut de onderlinge consistentie van de
standaarden.
iWlz 2.4
Estafettemodel
Wat u moet weten over
iStandaarden
Uitleg Informatiemodel
Veelgestelde vragen
Casuistiek
Berichten
Metamodel
Documentatie iWlz 2.4:
Klik hier voor het overzicht
van alle beschikbare
documentatie bij de
release iWlz 2.4.3
Begrippen
Wet langdurige zorg
Regels
Berichten
Gegevens
Constraints
Condities
Invulinstructies
Bedrijfsregels
Technische regels
Uitgangspunten
Codelijst
Datatypen
Berichten
Aanleveren wachtlijst
Declareren
Dossier overdragen
Eigen bijdrage
Leveren
Toeleiden
Beoordelen
De partijen die werken met iWlz
Zorgkantoor
regionaal
SVB
Zorgaanbieder
CAK
CIZ
Zorginstituut
Nederland
Zorgkantoor
bovenregionaal
Object
Documentatie
Onderdeel van proces
CAK
Het CAK stelt de eigen bijdrage voor zorg en
ondersteuning vast die de client moet betalen, en
brengt deze in rekening. Om dit te kunnen doen,
ontvangt het CAK informatie over start en einde van
de zorg en start en stop pgb. Voor Wlz zorg
ontvangt het CAK deze informatie van het
zorgkantoor via het berichtenverkeer iWlz. Voor
Wmo ondersteuning ontvangt het CAK deze
informatie van de gemeente via het berichtenverkeer
iEb. Voor Jeugdhulp wordt geen eigen bijdrage
opgelegd.
CIZ
Iemand die Wlz-zorg nodig heeft (de client), meldt
zich bij het indicatieorgaan in de regio waarin hij
woont. Het CIZ vervult de functie van
indicatieorgaan. Het CIZ beoordeelt op basis van de
zorgbehoefte van de client of deze in aanmerking
komt voor Wlz-zorg en controleert tevens bij de SVB
of de client recht heeft op Wlz zorg. Zo ja, dan
ontvangt de client een indicatiebesluit waarin vermeld
staat op welke zorg de client recht heeft. Het CIZ
heeft ook de taak na te gaan wat de
voorkeuraanbieder is van de client en waar en in
welke vorm de client de zorg wil ontvangen. Het CIZ
kan andere organisaties of deskundigen inschakelen
bij de indicatiestelling, maar blijft wel
eindverantwoordelijk voor (de kwaliteit van) de
indicatiebesluiten. Het CIZ registreert het
indicatiebesluit in het Indicatieregister.
Client
Iemand met behoefte aan zorg of ondersteuning
meldt zich bij één van de partijen die volgens de wet
mogen beoordelen of en welke zorg of ondersteuning
deze persoon nodig heeft. Voor Wlz is dit het CIZ,
voor Wmo en Jeugdwet kan dit de gemeente zijn
maar ook bijvoorbeeld een medisch specialist. Op
het moment dat wordt vastgesteld dat deze persoon
zorg of ondersteuning nodig heeft, is er sprake van
een client.
SVB
De Sociale Verzekeringsbank beheert de pgb
budgetten voor zorg en ondersteuning en verzorgt
alle betalingen aan zorgverleners (volgens het
zogenaamde 'trekkingsrecht'). Om deze taak uit te
kunnen voeren ontvangt de SVB informatie van
zorgkantoren en gemeenten over vastgestelde
budgetten.
Zorgaanbieder
De zorgaanbieder levert de zorg en houdt daarbij
rekening met de ontvangen zorgtoewijzing en
contractafspraken met het zorgkantoor. De
zorgaanbieder meldt de start van de zorg en de
beeindiging daarvan aan het zorgkantoor. Ook meldt
de zorgaanbieder wijzigingen in de zorglevering en
wijzigingen in de leveringsstatus aan het
zorgkantoor. Een speciale rol is weggelegd voor de
dossierhouder, de voorkeuraanbieder van de client
die een indicatie heeft voor verblijf. De dossierhouder
onderhoudt het contact met de client en het
zorgkantoor en is verantwoordelijk voor het regelen
van overbruggingszorg. De dossierhouder is de
schakel tussen de aanbieder die de
overbruggingszorg levert en het zorgkantoor.
Zorginstituut Nederland
Zorginstituut Nederland is een zelfstandige
overheidsorganisatie, die de uitvoering en
financiering van de Zorgverzekeringswet (Zvw) en
Wet langdurige zorg (Wlz) coordineert. Taken van
het Zorginstituut zijn onder andere risicoverevening,
zorg voor bijzondere groepen en pakketbeheer.
In opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport (VWS) is het Zorginstituut
verantwoordelijk voor het beheer van de
iStandaarden, waaronder iWlz, iJw en iWmo. Ook let
het Zorginstituut erop dat de uitvoering van de Wlz
doelmatig verloopt. Tenslotte stelt het Zorginstituut
elk kwartaal de landelijke rapportage samen, die
onder andere laat zien hoe de wachtlijsten in de Wlz
zich ontwikkelen.
Zorgkantoor bovenregionaal
Zie Zorgkantoor regionaal
Bovenregionaal
Zorgkantoor regionaal
Elk zorgkantoor heeft een eigen regio als
werkgebied. In die regio voert het zorgkantoor de
regie over de uitvoering van de Wlz. Een belangrijke
taak is het toewijzen van zorg. Daarvoor maakt het
zorgkantoor contractafspraken met zorgaanbieders
en ziet erop toe dat een client met een geldig
indicatiebesluit op een efficiente manier passende
zorg krijgt (zorglevering). Het zorgkantoor kan met
de zorgaanbieders afspreken hoe deze de
zorgtoewijzing uitvoeren, maar blijft daar wel in alle
gevallen eindverantwoordelijk voor. Het zorgkantoor
is het informatieknooppunt in de regio en zorgt
ervoor dat de keten goed functioneert. Het bewaakt
de doorlooptijden van het berichtenverkeer en de
kwaliteit van de informatie die de ketenpartners
uitwisselen. Ten slotte stelt het zorgkantoor met
behulp van de iWlz de regionale wachtlijst samen en
levert het zorgkantoor periodiek gegevens aan voor
de landelijke wachtlijstrapportage.
Bovenregionaal
Ketenpartijen tabel 1.1
Overzicht ketenpartijen Wlz
Versie informatiemodel:1.3
Publicatiedatum: 20-06-2024
Release: iWlz 2.4.3