Overzicht
Informatiemodellen
Uitleg
Processen
Gegevens
Casuistiek
Berichten
Regels
Begrippen
Wet Wmo 2015
Handreiking
uitvoeringsvarianten
Documentatie: Klik hier
voor het overzicht van alle
beschikbare documentatie
bij de release iWmo 3.2
(zoals XSD's, codelijsten,
regelrapport, bevindingen,
mutatieoverzicht etc.).
iStandaarden.nl
iWmo 3.2
iJw 3.2
Metamodel
De partijen die werken met iWmo
CAK
Gemeente
Aanbieder
SVB
Informatiemodel Wmo (iWmo 3.2)
Dit is het Informatiemodel voor de Wet maatschappelijke ondersteuning van Zorginstituut Nederland.
U vindt hier de specificaties van de iWmo standaard release 3.2. Deze release is de opvolger van iWmo 3.1.
Het Informatiemodel brengt de samenhang in processen, bedrijfsregels en berichtspecificaties in kaart. Deze
elementen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: ze versterken óf beperken elkaar. Het Informatiemodel Wmo
geeft een integraal overzicht van het Wmo-berichtenverkeer. Het uitgangspunt hierbij is dat gemeenten beleids-
vrijheid hebben in de uitvoering van de Wmo. Het informatiemodel ondersteunt de verschillende uitvoeringsvarianten,
die de relatie leggen tussen de inkoop en uitvoering enerzijds en het gebruik van ketenstandaarden anderzijds.
iWmo is onderdeel van de familie van iStandaarden die beheerd wordt door Zorginstituut Nederland. Door een integrale
aanpak van de doorontwikkeling van de iStandaarden bewaakt het Zorginstituut de onderlinge consistentie van de
standaarden.
Gegevens
Berichten
Regels
Processen
Uitgangspunten
Bedrijfsregels
Technische regels
Invulinstructies
Codelijst
Datatypen
Constraints
Condities
Berichten
Beoordelen
Toeleiden
Leveren
Declareren
Wat u moet weten over
iStandaarden
Veelgestelde vragen
Uitleg Informatiemodel
Object
Documentatie
Onderdeel van proces
Aanbieder
De aanbieder levert Wmo-
ondersteuning of Jeugdhulp aan de
client en houdt daarbij rekening met de
ontvangen toewijzing en
contractafspraken met de gemeente.
Afhankelijk van de afspraken met de
gemeente kan de aanbieder de start van
de ondersteuning en de beeindiging
daarvan melden aan de gemeente.
Beoordelen
Financiering
Leveren
Toeleiden
CAK
Het CAK stelt de eigen bijdrage voor
zorg en ondersteuning vast die de client
moet betalen, en brengt deze in
rekening. Om dit te kunnen doen,
ontvangt het CAK informatie over start
en einde van de zorg en start en stop
pgb. Voor Wlz zorg ontvangt het CAK
deze informatie van het zorgkantoor via
het berichtenverkeer iWlz. Voor Wmo
ondersteuning ontvangt het CAK deze
informatie van de gemeente via het
berichtenverkeer iEb. Voor Jeugdhulp
wordt geen eigen bijdrage opgelegd.
Client
Iemand met behoefte aan zorg of
ondersteuning meldt zich bij één van de
partijen die volgens de wet mogen
beoordelen of en welke zorg of
ondersteuning deze persoon nodig
heeft. Voor Wlz is dit het CIZ, voor
Wmo en Jeugdwet kan dit de gemeente
zijn maar ook bijvoorbeeld een medisch
specialist. Op het moment dat wordt
vastgesteld dat deze persoon zorg of
ondersteuning nodig heeft, is er sprake
van een client.
Gemeente
De gemeente is volgens de WMO 2015
verantwoordelijk voor de ondersteuning
van mensen die niet op eigen kracht
zelfredzaam zijn. De gemeente zorgt
ervoor dat burgers die ondersteuning
aanvragen beoordeeld worden en
worden toegeleid naar een Wmo
aanbieder die de juiste ondersteuning
kan leveren.
Volgens de Jeugdwet is de gemeente
verantwoordelijk voor alle vormen van
jeugdhulp (inclusief specialistische hulp
zoals jeugd-ggz, jeugd-vb, gesloten
jeugdhulp, en het onderdeel 'preventie'
van de jeugdgezondheidszorg). Ook is
de gemeente binnen het jeugdstelsel
verantwoordelijk voor de uitvoering van
kinderbeschermingsmaatregelen en
jeugdreclassering.
Beoordelen
Financiering
Leveren
Toeleiden
SVB
De Sociale Verzekeringsbank beheert
de pgb budgetten voor zorg en
ondersteuning en verzorgt alle
betalingen aan zorgverleners (volgens
het zogenaamde 'trekkingsrecht'). Om
deze taak uit te kunnen voeren ontvangt
de SVB informatie van zorgkantoren en
gemeenten over vastgestelde
budgetten.
Zorginstituut
Nederland
Zorginstituut Nederland is een
zelfstandige overheidsorganisatie, die
de uitvoering en financiering van de
Zorgverzekeringswet (Zvw) en Wet
langdurige zorg (Wlz) coordineert.
Taken van het Zorginstituut zijn onder
andere risicoverevening, zorg voor
bijzondere groepen en pakketbeheer.
In opdracht van het Ministerie van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport
(VWS) is het Zorginstituut
verantwoordelijk voor het beheer van de
iStandaarden, waaronder iWlz, iJw en
iWmo. Ook let het Zorginstituut erop dat
de uitvoering van de Wlz doelmatig
verloopt. Tenslotte stelt het Zorginstituut
elk kwartaal de landelijke rapportage
samen, die onder andere laat zien hoe
de wachtlijsten in de Wlz zich
ontwikkelen.
Ketenpartijen tabel 1.1
Overzicht ketenpartijen Wmo
Release: iWmo 3.2.0
Versie informatiemodel: 1.0
Publicatiedatum: 29-09-2022