Zorginstituut Nederland
iWmo
iJw
iWlz
iPgb
iEb

Bedrijfsregel

Op deze pagina wordt een overzicht getoond van alle regels die onderdeel zijn van iJw 3.2.

CodeTitel en documentatieUitwerking van regel(s)Uitgewerkt in regel(s)
OP001OP001: Van een client wordt vastgelegd wie de gezagsdrager is.

Indien het een client betreft die 16 jaar of ouder is kan het gezag over de jeugdige ook bij de client zelf liggen.
UP004n.v.t.
OP002OP002: De gemeente stuurt in de toewijzing gegevens van de gezagsdrager van de client mee.

De gezagsdrager wordt opgenomen als relatie van de client.
UP004OP002x1OP002x2
OP002x1OP002x1: Indien een aanbieder in een Verzoek om toewijzing heeft aangegeven dat de gezagsdrager bekend is, hoeft in de daaropvolgende toewijzing de gezagsdrager niet meegegeven te worden.

OP002n.v.t.
OP002x2OP002x2: Indien het gezag over een client bij de jeugdige zelf ligt, wordt deze niet nogmaals als relatie opgenomen in de toewijzing.

OP002n.v.t.
OP003OP003: Het gestandaardiseerd berichtenverkeer wordt niet gebruikt indien, naar oordeel van een (zorg)professional, de overdracht van clientgegevens ernstige risico's met zich meebrengt voor de veiligheid van de client.

Dit kan bijvoorbeeld gelden voor cliënten die opgenomen zijn of worden in een “blijf-van-mijn-lijf” huis.
UP003n.v.t.
OP011OP011: De aanbieder meldt de begindatum van de levering nadat de ondersteuning daadwerkelijk is aangevangen.

UP026n.v.t.
OP033OP033: Voor het doorgeven van wijzigingen en correcties op een eerder verzonden bericht, moet gebruik gemaakt worden van de systematiek van status aanlevering.

Correcties op een melding start product zijn uitsluitend toegestaan voor het geleverde product. Als de ondersteuning beeindigd is, kan de aanvang niet meer op deze manier gecorrigeerd worden.

Met de status aanlevering van een berichtklasse kan worden aangegeven of:

  • een berichtklasse nieuw is (waarde 1);
  • een berichtklasse gewijzigd is (waarde 2);
    Een wijziging betekent dat de actuele aanlevering met dezelfde sleutel vervangen wordt.
  • een berichtklasse verwijderd moet worden (waarde 3).
    Een verwijdering betekent dat de vorige aanlevering(en) met dezelfde sleutel als niet verzonden beschouwd moet worden.
UP017IV008IV074OP033x1OP033x2TR071TR074
OP033x1OP033x1: Een afgegeven toewijzing mag gewijzigd worden waarbij de wijziging met een nieuw bericht moet worden doorgegeven.

De volgende wijzigingen in de einddatum zijn toegestaan:

  • Intrekken: aanpassen van de gewenste einddatum toewijzing zodat de periode korter wordt (NB dit is alleen toegestaan in overleg met de aanbieder).
  • Oprekken: aanpassen van de gewenste einddatum toewijzing zodat de periode langer wordt (NB dit is alleen toegestaan in overleg met de aanbieder).
  • Verwijderen: de einddatum van de toewijzing wordt gewijzigd zodat deze gelijk is aan de ingangsdatum van de toewijzing. Daarbij wordt RedenWijziging gevuld met 13 (Verwijderd). Een verwijdering betekent dat de toewijzing als niet verzonden beschouwd moet worden.

De volgende wijzigingen in volume en maximaal budget zijn toegestaan:

  • Volume wijzigen: Als de omvang is gespecificeerd met in Frequentie de waarde “Totaal binnen geldigheidsduur toewijzing”, dan mag Volume worden aangepast.
    Indien dit op verzoek van de aanbieder (via een verzoek om wijziging) is, mag dit zonder overleg worden aangepast door de gemeente.
    Indien de gemeente het initiatief tot aanpassing van het volume neemt, mag dit alleen in overleg met en na instemming van de aanbieder worden aangepast.
  • Budget wijzigen: Als Budget op verzoek van de aanbieder (via een verzoek om wijziging) wordt gewijzigd, mag dit zonder overleg worden aangepast door de gemeente.
    Indien de gemeente het initiatief tot aanpassing van het maximale budget neemt, mag dit alleen in overleg met en na instemming van de aanbieder worden aangepast.

De meest recente toewijzing op toewijzingsdatum en -tijd is bepalend voor de inhoud van de toewijzing.

OP033IV066
OP033x2OP033x2: Het gebruik van status aanlevering met waarde 2 (een berichtklasse is gewijzigd) is niet toegestaan.

Wijzigingen en correcties kunnen daarom niet altijd in één bericht worden doorgegeven.
OP033n.v.t.
OP039OP039: In het berichtenverkeer mogen ketenpartijen clientgegevens doorgeven zoals deze in de administratie van de betreffende ketenpartij voorkomen, mits deze gegevens geen onderdeel zijn van een logische sleutel.

Het staat ketenpartijen vrij om gewijzigde gegevens uit het berichtenverkeer over te nemen in hun administratie.
UP023IV002IV007IV045IV047
OP043OP043: Indien aan een client een PGB is toegekend is, mag op hetzelfde moment voor hetzelfde product geen toewijzing zijn afgegeven.

Een toewijzing eindigt (uiterlijk) op de dag voorafgaand aan de ingangsdatum van het PGB.
UP004n.v.t.
OP047OP047: Als een bericht niet aan de geldende standaard voldoet, mag het bericht afgekeurd worden.

UP017CS139TR002TR056TR063TR101TR134TR135TR137TR371TR375TR378TR381TR411TR412
OP065OP065: Een retourbericht bevat alleen informatie over clienten waarvan berichtklassen zijn afgekeurd

Clienten waarvan alle berichtklassen volledig zijn goedgekeurd worden dus niet mee teruggestuurd in het retourbericht. Het retourbericht bevat alleen clienten waarvan in één of meer berichtklassen, over of behorend bij die client, fouten zijn geconstateerd. In dat geval wordt de berichtklasse Client inclusief alle onderliggende berichtklassen retour gezonden, voorzien van retourcodes.
UP017IV028IV032
OP071OP071: Elke relatie krijgt een uniek nummer per gemeente per client.

Dit nummer mag niet gewijzigd worden.
UP017n.v.t.
OP072OP072: Pas na een melding start ondersteuning mag een aanbieder melden dat de levering beeindigd is.

In het bericht moet gerefereerd worden aan de start van de levering.
UP017TR018TR019TR382
OP076OP076: Van iedere contactpersoon (relatie) moet worden opgegeven in welke relatie deze tot de client staat.

Gegevens over een contactpersoon mogen alleen worden opgenomen indien noodzakelijk voor communicatie met de client.
UP017UP023UP024n.v.t.
OP079OP079: Het is verplicht om gebruik te maken van het BSN van de client in de onderlinge uitwisseling van gegevens.

UP006UP024n.v.t.
OP080OP080: Aan het tijdstip waarop en de volgorde waarin berichten worden ontvangen en verwerkt kunnen ketenpartijen geen betekenis hechten.

Hoewel ongewenst kan het noodzakelijk zijn een bericht met terugwerkende kracht te moeten versturen, bijvoorbeeld als gevolg van een bezwaarprocedure. Dit kan aanleiding zijn voor een serie berichten die vervolgens met terugwerkende kracht moeten worden verstuurd.

Daarnaast kan ook het afkeuren en corrigeren van berichten er toe leiden dat berichten in een andere volgorde worden verwerkt dan bedoeld. In deze situatie is het te adviseren om de ontvangst van retourberichten af te wachten om afkeur op een vervolgbericht te voorkomen.

UP017IV013
OP086OP086: Ondersteuningsproducten met een inspannings- of outputgerichte uitvoering worden altijd door de gemeente toegewezen met een bericht.

UP001UP004UP026IV074
OP087OP087: Een toewijzingsbericht bevat voor 1 client altijd alle toewijzingen voor 1 aanbieder die op of na de aanmaakdatum van het bericht geldig zijn plus alle toewijzingen die gewijzigd zijn ten opzichte van het voorgaande toewijzingsbericht.

Deze regel is van toepassing indien voor 1 client meerdere producten toegewezen zijn. Alle geldige toewijzingen binnen 1 client, voor 1 aanbieder worden in 1 toewijzingsbericht geplaatst en naar de betreffende aanbieder gestuurd inclusief de toewijzingen die gewijzigd zijn sinds het laatst verstuurde toewijzingsbericht voor deze client en aanbieder. Denk hierbij aan intrekkingen die zijn gedaan en waar de aanbieder nog niet van op de hoogte is.
Toewijzingen met einddatum gelijk aan ingangsdatum en RedenWijziging gevuld met 13 (Verwijderd) worden niet gezien als actuele toewijzing. Ook toewijzingen met einddatum gelijk aan ingangsdatum en RedenWijziging gevuld met 01 (Administratieve correctie (vervallen)) worden niet gezien als actuele toewijzing.

Voor iedere client waarbij een toewijzing verandert, wordt een toewijzingsbericht gestuurd voor alle actuele toewijzingen voor die aanbieder behorende bij die client.

UP003UP004n.v.t.
OP090OP090: Voor ieder ontvangen bericht wordt binnen drie werkdagen na ontvangst een retourbericht verzonden.

De verzendende partij van het heenbericht is verantwoordelijk voor het signaleren van het ontbreken van een retourbericht en dient actie te ondernemen.
UP017IV028OP090x2OP090x4
OP090x2OP090x2: Indien voor een ontvangen bericht geen retourbericht kan worden gemaakt moet de ontvangende partij dit buiten het berichtenverkeer om melden aan de verzendende partij.

OP090n.v.t.
OP090x4OP090x4: Voor ieder ontvangen declaratiebericht wordt binnen 10 werkdagen na ontvangst een declaratie-antwoordbericht verzonden.

Indien de gemeente niet binnen 10 werkdagen een declaratie-antwoordbericht kan versturen, neemt de gemeente buiten het berichtenverkeer om contact op met de aanbieder. De aanbieder is verantwoordelijk voor het signaleren van het ontbreken van een declaratie-antwoordbericht en dient, indien er nog geen contact geweest is met de gemeente, actie te ondernemen.
OP090TR367
OP091OP091: Van een client mogen aanvullende contactgegevens vastgelegd worden; er moet dan wel vastgelegd worden wat voor soort adres het betreft.

UP023TR006TR061
OP095OP095: Een bericht mag niet worden afgekeurd op basis van informatie waartoe de verzendende partij geen toegang heeft.

UP017n.v.t.
OP130OP130: Van de relatie moet altijd een naam worden vastgelegd, aangevuld met een volledig adres en/of een telefoonnummer.

UP023TR006
OP155OP155: Een (tijdelijke) beeindiging van levering, bevat een verwijzing naar de laatste melding van de start van de levering.

UP017TR382
OP179OP179: De grootte van verzonden bestanden mag niet meer zijn dan 25 Mb.

Deze regel wordt niet naar de techniek vertaald; daar waar grotere bestanden verwerkt kunnen worden is dat uiteraard toegestaan.
Daar waar de grootte van bestanden tot problemen in de verwerking leidt, is deze regel bedoeld om duidelijk te maken dat de verzender de bestandsgrootte moet aanpassen.
UP017n.v.t.
OP186OP186: Het beeindigen van een toewijzing op een datum die in het verleden ligt kan alleen in overeenstemming met de betreffende aanbieder

Deze regel is van toepassing op dié situaties waarin de aanbieder niet had kunnen weten dat hij geen ondersteuning meer mocht leveren.
UP004UP017n.v.t.
OP191OP191: Het gebruik van ongestructureerde informatie dient tot een minimum beperkt te worden.

Commentaar mag in de berichten gebruikt worden om extra informatie op te nemen. Het commentaar bevat een toelichting op de betreffende berichtklasse, die niet elders in het bericht kan worden opgenomen.
Commentaar in het bericht mag geen tot een persoon herleidbare gegevens bevatten zonder toestemming van die persoon.
UP003UP017n.v.t.
OP192OP192: Verzonden berichten moeten voldoen aan de technische eisen.

  1. Het berichtuitwisselingsformaat is XML.
  2. De bestandcodering is UTF-8.
  3. Het gebruik van Byte-Order-Mark (BOM) is niet toegestaan.
  4. Het einderegel teken is een combinatie van CR/LF (Windows einde-regel teken).
  5. Gebruik xml als bestandextensie voor het bestand waar het XML bericht in opgenomen is.
UP017n.v.t.
OP252OP252: Bij een (deels) onbekende geboortedatum moet aangegeven worden welk deel van de geboortedatum betrouwbaar is.

UP017CS139
OP254OP254: In de iJw berichten worden AGB-codes gebruikt voor routering van de berichten en voor identificatie van de aanbieder.

UP017n.v.t.
OP257OP257: Bij een wijziging van de zorgvraag wordt voor het betreffende product een nieuwe toewijzing afgegeven.

Bij een wijziging van de zorgvraag wordt voor het betreffende product een nieuwe toewijzing afgegeven of voor het betreffende product wordt een gewijzigde toewijzing gestuurd.

Bij het afgeven van een nieuwe toewijzing wordt een eventueel bestaande toewijzing beeindigd indien:

  • De omvang van de te leveren ondersteuning wijzigt: er is meer of minder ondersteuning nodig op hetzelfde product dan vastgesteld in de bestaande toewijzing, behalve wanneer de omvang is gedefinieerd met een frequentie totaal binnen geldigheidsduur.
  • Het product wijzigt: de client heeft recht op een ander product dan vastgesteld in de bestaande toewijzing.

Het heeft de voorkeur een bestaande toewijzing aan te passen indien:

  • De einddatum van de te leveren zorg of ondersteuning wijzigt (intrekken of oprekken)
  • Het volume wijzigt bij een frequentie totaal binnen geldigheidsduur toewijzing
  • Het maximaal budget wordt gewijzigd
UP007IV093
OP258OP258: Bij een beeindiging van een toewijzing wordt de aanbieder hiervan op de hoogte gebracht met een toewijzingbericht.

UP007n.v.t.
OP259OP259: Het is niet toegestaan om een zorg- of ondersteuningsproduct gestapeld toe te wijzen

Gestapeld betekent dat voor een client hetzelfde zorg- of ondersteuningsproduct meerdere keren wordt toegewezen aan dezelfde aanbieder voor (gedeeltelijk) dezelfde periode.
Hetzelfde zorg- of ondersteuningsproduct betekent dezelfde productcode of dezelfde productcategorie indien productcode niet gevuld is. Indien productcategorie leeg is, geldt dat er geen ander toegewezen product voor (gedeeltelijk) dezelfde periode naast mag staan.

Verwijderde toewijzingen (waarvan de einddatum gelijk is aan de ingangsdatum en de reden wijziging is gevuld met 13 (Verwijderd)) maken geen onderdeel uit van de bepaling of sprake is van stapeling. Deze toewijzingen worden niet gezien als actuele toewijzing.
Hetzelfde geldt voor toewijzingen met reden wijziging 01 (Administratieve correctie (vervallen)) en einddatum gelijk aan ingangsdatum.

UP007TR302
OP260OP260: Een ondersteuningsproduct wordt omschreven als een Productcategorie en kan nader gespecificeerd worden met een Productcode.

UP016n.v.t.
OP261OP261: Per ondersteuningsproduct wordt vastgelegd of de uitvoering inspanningsgericht, outputgericht of taakgericht is.

UP026IV074
OP262OP262: Voor ondersteuningsproducten met een inspanningsgerichte uitvoering wordt een tarief per tijdseenheid afgesproken behalve voor ondersteuningsproducten met de eenheid stuks (inspanning) daar wordt een tarief per stuk afgesproken.

UP026UP028IV042IV074TR418
OP263OP263: Voor ondersteuningsproducten met een outputgerichte werkwijze wordt een tarief per stuk afgesproken of wordt afgesproken dat een bedrag in euro's over een vastgestelde periode wordt vastgesteld.

Wanneer gemeenten en aanbieders kiezen voor een outputgerichte werkwijze moeten er duidelijke afspraken worden gemaakt over wat precies wordt verstaan onder de gewenste output en hoe kan worden vastgesteld hoe de output is behaald.
UP028IV042IV074
OP264OP264: Voor ondersteuningsproducten met een outputgerichte werkwijze wordt vastgesteld op welk moment gedeclareerd wordt.

Bijvoorbeeld bij afronding van een traject, per behaalde mijlpaal of periodiek een vast bedrag.
UP026UP028IV074
OP267OP267: De aanbieder declareert in een eenheid die aansluit bij de toewijzing.

UP027CS339IV081TR341TR346TR358
OP270OP270: Aanbieder en gemeente maken onderling afspraken over de door te geven begin- en einddatum in de regieberichten.

Het gebruik van de regieberichten is voor de uitvoeringsvarianten inspannings- en outputgericht verplicht. Binnen de Jeugdwet maken gemeente en aanbieder onderling afspraken welke datums gehanteerd moeten worden om de start en stop van de levering door te geven. Deze afspraak kan per product afwijken, maar dit heeft niet de voorkeur.
UP017UP026n.v.t.
OP271OP271: De aanbieder verzendt een startbericht binnen vijf werkdagen na de daadwerkelijke datum waarop de ondersteuning gestart is

Indien de ondersteuning met terugwerkende kracht is toegewezen, binnen vijf werkdagen na ontvangst van het toewijzingbericht.
UP017n.v.t.
OP272OP272: De aanbieder verzendt een stopbericht binnen vijf werkdagen na de daadwerkelijke datum waarop de ondersteuning beeindigd is.

Het verzenden van de definitieve stop, volgend op een tijdelijke stop, hoeft niet binnen 5 werkdagen na het stoppen van de levering te zijn. Wel moet het stopbericht binnen 5 werkdagen nadat bekend is dat de levering definitief gestopt is verstuurd worden.
UP017n.v.t.
OP274OP274: Na ontvangst van een verzoek om toewijzing stuurt de gemeente per aangevraagd product binnen 5 werkdagen ofwel een toewijzingbericht ofwel een antwoordbericht aan de aanbieder.

Als een antwoordbericht in VerzoekAntwoord de waarde 2 (Aanvraag in onderzoek) bevat, dan wordt binnen 8 weken na dagtekening van het verzoek ofwel een toewijzing bericht ofwel een antwoordbericht met in VerzoekAntwoord de waarde 1 (Verzoek afgewezen) gestuurd.
Er moet altijd uiteindelijk ofwel een toewijzingsbericht ofwel een antwoordbericht met in VerzoekAntwoord de waarde 1 (Verzoek afgewezen) worden gestuurd voor elk aangevraagd product uit het verzoek om toewijzing.
UP004TR379
OP275OP275: Iedere toewijzing binnen één gemeente heeft een uniek nummer per wettelijk domein.

UP004IV046IV066TR332
OP276OP276: De aanbieder declareert voor een client waarvoor de aanbieder een toewijzing ontvangen heeft.

UP027TR304TR384
OP279OP279: De aanbieder declareert een product binnen de toegewezen periode.

UP027IV084TR307TR308
OP280OP280: Een declaratiebericht heeft betrekking op één declaratieperiode.

Een declaratiebericht over een periode kan prestaties bevatten uit eerdere declaratieperioden.
UP025CS340IV084IV089IV090TR319
OP281OP281: Een declaratiebericht kan prestaties van één of meer clienten bevatten.

UP025n.v.t.
OP283OP283: Iedere prestatie krijgt een uniek nummer per aanbieder per wettelijk domein.

UP025TR314TR315TR316TR323
OP284OP284: Indien iedere declaratieperiode zorg is geleverd door de aanbieder, moeten de declaratieperioden aansluitend zijn in opvolgende declaratieberichten.

Als gedurende een volledige declaratieperiode door de aanbieder geen zorg is geleverd, zal de aanbieder over die betreffende periode geen declaratie indienen. Tenzij in deze declaratieperiode correcties op voorgaande declaraties moeten worden verstuurd. Dit betekent dat er hiaten in de opvolgende declaratieperioden kunnen voorkomen. Het hiaat heeft altijd de duur van 1 of meer kalendermaanden.

Overlap van declaratieperiode is (voor correcties) toegestaan op de laatst ingediende declaratieperiode. Zie ook IV090.

UP017TR318
OP286OP286: Als de ontvanger een technische fout constateert, keurt deze het bericht in zijn geheel af en laat hij dit weten aan de verzender. Het bericht moet daarmee functioneel als niet-verzonden worden beschouwd

UP017IV032
OP288OP288: Indien de start van de levering gemeld is met een Startbericht, wordt de beeindiging van die levering altijd doorgegeven met een Stopbericht.

Dit geldt ook wanneer de levering volgens plan en/of op de einddatum van de toewijzing beeindigd wordt.
UP017TR382
OP289OP289: Bij een toegewezen product kan slechts één Startbericht actueel zijn.

Op ieder moment kan er maar één begindatum zijn van een levering die gestart is naar aanleiding van één toegewezen product of productcategorie. Een startbericht kan dus nooit volgen op een startbericht voor hetzelfde toegewezen product, tenzij er voor dat toegewezen product een (tijdelijke) beeindiging is doorgegeven in een stopbericht, óf tenzij het een correctie betreft van het eerdere startbericht (zie IV008).
Let op: een product kan hierbij niet gevuld zijn (generiek) of bestaan uit alleen een productcategorie (aspecifiek) ofwel een productcategorie en een productcode (specifiek).
UP017IV008TR326
OP295OP295: Het gebruik van regieberichten is verplicht.

Het gebruik van de regieberichten is voor de uitvoeringsvarianten inspannings- en outputgericht verplicht. Een Stopbericht kan alleen worden verstuurd indien er een bijbehorend Startbericht aanwezig is. Bij leveringen gestart voor het verplicht stellen van de regieberichten (iWmo/iJw release 2.4) kan het zo zijn dat er geen Startbericht gestuurd is. Bij eindigen van de levering kan in dat geval geen Stopbericht worden verstuurd.
UP001UP017n.v.t.
OP296OP296: Het ingediende Verzoek om Toewijzing dient te passen binnen de gemaakte contractafspraken tussen gemeente en aanbieder.

UP001UP017UP028n.v.t.
OP297OP297: Indien de zorgverlenercode van de verwijzer bekend is, dient de aanbieder deze mee te geven in het verzoek om toewijzing.

Indien bij de verwijzing van huisarts, Jeugdarts, Gecertificeerde instelling of Medisch specialist een zorgverlenerscode (AGB-code van het Zorgpartijtype Zorgverlener) is meegegeven, dient bij de verwijzing deze ZorgverlenerCode gevuld te worden. Indien de zorgaanbieder deze informatie niet heeft, mag worden volstaan met de naam van de verwijzer.
UP001UP017UP024CD066CD067CD068
OP298OP298: Het verlagen van het Volume bij de frequentie totaal binnen geldigheid toewijzing is alleen toegestaan na overleg met en instemming van de betreffende aanbieder.

UP031n.v.t.
OP299OP299: Het verlagen van het Budget is alleen toegestaan na overleg met en instemming van de betreffende aanbieder.

Indien dit op verzoek van de aanbieder (via een verzoek om wijziging) is, mag dit zonder overleg worden aangepast door de gemeente.
UP031n.v.t.
OP302OP302: De aanbieder declareert een zorg- of ondersteuningsproduct dat aansluit bij de toewijzing.

De in de declaratie ingediende prestatie moet passen bij de toewijzing.
Dit betekent onder andere dat de prestatie hetzelfde óf (een) nader gespecificeerd(e) zorg- of ondersteuningsproduct bevat als de toewijzing.

  • Bij een specifieke toewijzing (productcategorie en productcode zijn beiden gevuld in de toewijzing) wordt hetzelfde zorg- of ondersteuningsproduct gedeclareerd, ofwel dezelfde combinatie van productcategorie en productcode.
  • Bij een aspecifieke toewijzing (in de toewijzing is alleen productcategorie gevuld, productcode is leeg) worden 1 of meer nader gespecificeerde zorg- of ondersteuningsproducten gedeclareerd. Dat betekent dat de aanbieder binnen de toegewezen productcategorie 1 of meer productcode(s) declareert die volgens de gehanteerde productcodelijst horen bij die productcategorie.
  • Bij een generieke toewijzing (in de toewijzing is alleen het budget gevuld, productcategorie en productcode zijn leeg), declareert de aanbieder 1 of meer productcategorie(en) met bijpassende productcode(s) passend binnen het afgesproken contract met de gemeente.
UP027TR338TR339TR340TR369
OP303OP303: Het declaratie-antwoordbericht bevat alle informatie om het bericht administratief te verwerken.

De aanbieder die een declaratie-antwoordbericht ontvangt kan op basis van de meegestuurde gegevens de reactie op de declaratie verwerken in haar systeem. Dit is vooral van belang wanneer van een ingediend declaratiebericht een deel van de ingediende prestaties niet wordt toegekend. In het declaratie-antwoordbericht worden alleen de prestaties meegestuurd die zijn afgewezen. Daarbij wordt met een retourcode aangegeven wat de reden is dat de ingediende prestatie niet is toegekend.

Toegekende prestaties
Toegekende prestaties worden niet opgenomen in het retourbericht. Alleen de som van de ingediende bedragen van de toegekende prestaties wordt in de berichtklasse DeclaratieAntwoord van het declaratie-antwoordbericht opgenomen.

UP027TR342TR366
OP304OP304: Een declaratie-antwoordbericht bevat alleen detailinformatie over clienten waarvan berichtklassen zijn afgekeurd

Een declaratie-antwoordbericht bevat alleen detailinformatie over clienten waarvan berichtklassen zijn afgekeurd Clienten waarvan alle berichtklassen volledig zijn goedgekeurd worden dus niet mee teruggestuurd in het declaratie-antwoordbericht. Het declaratie-antwoordbericht bevat alleen clienten waarvan in 1 of meer Prestaties fouten zijn geconstateerd. In dat geval wordt de berichtklasse Client inclusief alle afgekeurde Prestaties retour gezonden, voorzien van de bijbehorende retourcodes.
UP027n.v.t.
OP305OP305: Indien een product op inspanningsbasis in stuks is gecontracteerd, moet toegewezen worden met eenheid 84: Stuks (inspanning)

UP028n.v.t.
OP306OP306: Het verzoek om wijziging bericht wordt gebruikt als tijdens levering van zorg en/of ondersteuning blijkt dat een ander pakket van toegewezen producten nodig is

Een verzoek om wijziging bericht wordt altijd verstuurd vanuit een situatie waarbij er al geleverd wordt op basis van een of meer actuele toewijzingen.
Het bericht bevat altijd de complete gewenste situatie inclusief de ongewijzigde, gewijzigde en nieuwe toewijzingen.
Een verzoek om wijziging bericht kan niet gebruikt worden als er geen actuele toewijzing is.
UP032n.v.t.
OP307OP307: Een verzoek om toewijzing bericht wordt alleen gebruikt indien een cliënt zich met een (wettelijke) verwijzing of een open beschikking meldt bij de zorgaanbieder

Een verzoek om toewijzing bericht wordt altijd verstuurd op basis van een (wettelijke) verwijzing of een open beschikking.
Voor het product en de toewijzingsperiode dat met het verzoek wordt aangevraagd is er nog geen toewijzing voor dat product.
Een verzoek om toewijzing bericht kan niet gebruikt worden als er al een actuele toewijzing is voor dat product voor die periode.
UP032n.v.t.
OP308OP308: Een aanbieder vraagt met een verzoek om wijziging bericht een samenhangend geheel aan toewijzingen aan met daarin de volledige gewenste situatie.

Wanneer de aanbieder constateert dat de situatie van de cliënt verandert gedurende het leveren van zorg/ondersteuning, waardoor er een ander pakket aan zorg of ondersteuning nodig is, dan wordt dit kenbaar gemaakt met een verzoek om wijziging bericht, waarin de complete gewenste nieuwe situatie (van ongewijzigde, gewijzigde en of nieuw gewenste producten of productcategorien) wordt aangegeven.
UP032TR349TR350TR351TR352TR353
OP343OP343: Een verzoek om wijziging moet tijdig ingediend worden.

De gemeente moet redelijkerwijs in staat zijn om op een wijzigingsverzoek te reageren voor de gewenste ingangsdatum is bereikt.
UP032TR380
OP344OP344: Een verzoek wordt door de gemeente uiteindelijk beantwoord met een toewijzing of een afwijzing.

Een verzoek om toewijzing of verzoek om wijziging bevat 1 of meerdere toe te wijzen of te wijzigen producten.
De gemeente reageert hierop met een of meer toegewezen producten in een toewijzingbericht, of geeft met een antwoordbericht te kennen dat het verzoek wordt afgewezen.
Eventueel is er eerst onderzoek nodig voordat wordt toegewezen of afgewezen.
Bij een verzoek om wijziging is de reactie van de gemeente altijd op het niveau van het complete verzoek, bij een verzoek om toewijzing kan de gemeente besluiten om elk aangevraagd product apart al dan niet te honoreren.
UP032TR355TR359TR360TR365TR379
OP345OP345: Als de gewenste ingangsdatum van een te wijzigen product uit een verzoek om wijziging in het verleden ligt, dan mag de nieuwe omvang of het nieuwe budget niet leiden tot onrechtmatigheid voor al gedeclareerde en of geleverde zorg.

UP031TR357TR373
OP346OP346: Na ontvangst van een verzoek om wijziging bericht stuurt de gemeente binnen 5 werkdagen ofwel een toewijzingbericht ofwel een antwoordbericht aan de aanbieder. (Requirement).

Als in het antwoordbericht VerzoekAntwoord de waarde 2 (Aanvraag in onderzoek) bevat, dan wordt uiterlijk binnen 8 weken na dagtekening van het verzoek ofwel een toewijzingbericht ofwel een antwoordbericht met in VerzoekAntwoord de waarde 1 (Verzoek afgewezen) gestuurd. Er moet altijd uiteindelijk ofwel een toewijzingbericht ofwel een antwoordbericht met in VerzoekAntwoord de waarde 1 (Verzoek afgewezen) worden gestuurd.
UP032TR359TR360TR365
OP347OP347: Het is niet toegestaan om een zorg- of ondersteuningsproduct gestapeld aan te vragen

Stapeling betekent dat voor een client hetzelfde zorg- of ondersteuningsproduct meerdere keren wordt aangevraagd door dezelfde aanbieder voor (gedeeltelijk) dezelfde periode.
Hetzelfde zorg- of ondersteuningsproduct betekent dezelfde productcode of dezelfde productcategorie indien productcode niet gevuld is. Indien productcategorie leeg is, geldt dat er geen ander aangevraagd product voor (gedeeltelijk) dezelfde periode naast mag staan.
Verwijderde toewijzingen (waarvan de einddatum gelijk is aan de ingangsdatum en de reden wijziging is gevuld met 13 (Verwijderd)) maken geen onderdeel uit van de bepaling of er sprake is van stapeling. Deze toewijzingen worden niet gezien als actuele toewijzing.

Hetzelfde geldt voor toewijzingen met reden wijziging 01 (Administratieve correctie (vervallen)) en einddatum gelijk aan ingangsdatum.

UP032TR361TR386TR410
OP348OP348: Bij honoreren van een Verzoek om Wijziging (VOW) dient het aangevraagde overgenomen te worden in het toewijzingsbericht.

Het toewijzingsbericht wordt gevuld conform IV093. De ingangsdatum en einddatum van de toewijzing kan afwijken van de in de VOW gevraagde data in het geval van toewijzen met terugwerkende kracht. Het ToewijzingNummer wijkt af indien voor de gevraagde wijziging een nieuwe toewijzing afgegeven moet worden (conform OP257 en IV066).
UP032n.v.t.
OP349OP349: Iedere declaratie krijgt een uniek nummer per aanbieder per wettelijk domein.

UP025TR333
OP350OP350: Het is niet toegestaan een verzoek om wijziging of verzoek om toewijzing te sturen als een eerder verzoek nog niet is afgehandeld.

Als een verzoek is beantwoord met een retourbericht dat aangeeft dat er geen technische fouten zijn, dan is vanaf dat moment het verzoek in behandeling bij de gemeente. Totdat er ofwel een afkeur is gestuurd ofwel is gehonoreerd met een toewijzing, mag er door dezelfde aanbieder geen nieuw verzoek verzonden worden voor dezelfde client.
UP032TR374
OP354OP354: Zorg of ondersteuning geleverd aan een client tijdens een bepaalde declaratieperiode wordt direct in de erop volgende declaratieperiode of achteraf in een latere declaratieperiode gedeclareerd.

UP025TR335
OP355OP355: Ieder ontvangen declaratie-antwoordbericht is gerelateerd aan een eerder ontvangen declaratiebericht

De koppeling kan zowel op berichtniveau als op declaratieniveau plaatsvinden.
UP017TR337TR376
OP359OP359: Indien een verzoek om toewijzing wordt afgewezen op basis van het woonplaatsbeginsel, dient de gemeente dit binnen de wettelijke termijn van 2 weken af te wijzen en de financieel verantwoordelijke gemeente terug te geven aan de aanbieder

UP004UP032TR377TR409
OP360OP360: Een prestatie mag alleen worden gecrediteerd indien deze niet eerder is gecrediteerd

UP017TR390
OP361OP361: Iedere aanvraag krijgt een uniek referentienummer per aanbieder per wettelijk domein

UP017TR347TR383
OP362OP362: Het verwijderen van een toewijzing mag alleen indien dit niet leidt tot verlies van rechtmatigheid van geleverde en/of gedeclareerde zorg

UP031TR385
OP363OP363: Bij een output- of inspanningsgerichte werkwijze meldt de aanbieder een start en stop van de ondersteuning van producten waarvoor een toewijzing is ontvangen.

UP017UP026TR019
OP364OP364: Regieberichten worden niet voorwaardelijk gesteld aan declaratie

Het is niet toegestaan ingediende prestaties in een declaratiebericht af te keuren op basis van de start- en stopdatum in het regiebericht, of op basis van het ontbreken van een regiebericht.
UP027n.v.t.
OP365OP365: De aanbieder declareert een zorg- of ondersteuningsproduct met een omvang die aansluit bij de toewijzing en/of gecontracteerde afspraken.

UP027TR321TR322
OP366OP366: Een prestatieregel moet eerst volledig worden gecrediteerd voordat er een correctie op deze prestatieregel kan worden ingediend

Omdat een prestatieregel eerst volledig gecrediteerd moet worden alvorens er een correctie op deze prestatieregel ingediend kan worden, is het noodzakelijk dat bij de verwerking van de declaratieberichten eerst de creditregels verwerkt worden, en pas daarna de debetregels.
UP017TR389TR416
OP367OP367: Een productperiode valt altijd binnen een kalendermaand

UP017CS337
OP368OP368: Een productperiode valt altijd binnen de geldigheidsperiode van een toewijzing

UP017TR387TR388
OP377OP377: Alleen een tijdelijke stop mag zonder tussenkomst van een startbericht gevolgd worden door een definitieve stop.

Een stop moet volgen op een startbericht. De enige uitzondering hierop is een definitieve stop die kan volgen op een startbericht of een tijdelijke stop.
UP017TR414TR415
OP378OP378: Zonder tussenkomst van een startbericht is na een tijdelijke stop alleen een definitieve stop toegestaan.

UP017TR413
OP379OP379: Na een (tijdelijke) stop is het toegestaan een start te sturen.

UP017n.v.t.
OP380OP380: Het oprekken van de einddatum van de bestaande toewijzing voor een verlenging van de zorg of ondersteuning is verplicht.

Deze werkwijze is verplicht indien de toewijzing aan alle onderstaande voorwaarden voldoet:

  • het volume blijft gelijk of is leeg
  • de frequentie is leeg of ongelijk aan totaal binnen geldigheidsduur toewijzing en blijft gelijk
  • de einddatum van de bestaande toewijzing is niet verstreken op het moment dat de toewijzing wordt opgerekt en verstuurd
UP017n.v.t.